Googles nya algoritm
slår ner på AI-content.
Då var det dags igen. Google släppte en ny algoritm för ett par veckor sedan och som vanligt så svajade det till i sökresultaten. Den här gången har Google bestämt sig för att slå hårt mot AI-genererade texter. Texter som skrivits enbart i syfte att förbättra SEO. Google hanterar dem som spam. Vilket också försämrar domänernas page rank.
AI dominerar ny content.
NP digital gjorde precis en undersökning som visar att AI-genererat innehåll står för 65% av alla nya texter. Ytterligare 25% av alla texter är förbättrade med hjälp av AI. Det innebär att enbart 10% av allt nyproducerat innehåll på Internet idag är skrivet helt och hållet av en människa. En nedåtgående spiral där datorer lär sig av andra datorer. Alla kopierar varandra och ingen eller väldigt lite ny information eller kreativitet kommer in i systemet. Ett problem är att generella fel massproducerats och blir allmängiltigt. Uppfattningar blir till sanningar och faktagranskningen omkullkastas.
Hur påverkar Googles beslut SEO och marknadsföring?
Fram tills alldeles nyligen har det inte påverkat SEO. Innehållet är ju till synes relevant. Men från och med den senaste uppdateringen i april har Google bestämt sig för att slå ner på det här. Google uppfattar AI-genererade texter som spam. Dessutom nedgraderas sajter som innehåller mycket AI-genererade texter och förlorar page rank.
Marknadsföringsmässigt har det varit en ganska dålig idé hela tiden. Visst det datadrivet, men det innehåller inte ett spår av kreativitet, unicitet, eller det som gjort starka varumärken starka – empati och förståelse för målgruppens behov. AI har skrivit texter som Googles algoritm vill läsa, inte texter som människor vill läsa. Mänskligt skrivna texter genererar mer än 5x så mycket trafik över tid. Man kastar bort kundupplevelsen till förmån för mer new business-trafik.
Så vad ska man göra för att skapa bra innehåll?
För det första bör man som marknadschef fundera på vad man vill uppnå med sin marknadsföring. Om man vill ha starka varumärken med lojala kunder är AI-genererat content fel väg att gå. Som alltid när det gäller varumärken syns inte felvalet direkt men det förfaller över tid. Det handlar om att interaktionen med människor behöver empati, förståelse, medmänsklighet och kreativitet. Det oväntade är ofta det rätta. Känslor står för 70% av alla val, inklusive varumärken.
Vill du veta mer om hur du kan utveckla kundupplevelsen, få bättre SEO och ta hand om dina kunder?
Kontakta mig på klas @ kip.se så bokar vi ett digimöte.