Recessionen förändrar Internet … igen.

Recessionen förändrar Internet … igen.
recessionen förändrar internet
Måste man skrika för att synas?

Recessionen förändrar Internet … igen.

Internet är i ständig förändring. Gamla sanningar blir nya osanningar. Nu har vi precis påbörjat en ny tid på Internet igen. Vad är vi uppe i nu? Internet 6.0? 7.0? I vilket fall som helst är det inte användarnas vanor som förändrar Internet idag, utan företagens behov av att snabbt kränga varor i en allt dystrare samtid. Inflation, räntor, svag kronkurs och minskad köpkraft förvandlar Internet till en ren marknadsplats där den som skriker högst vinner. Eller?

Dåliga tider för de som söker information

Det finns flera faktorer som påverkar utvecklingen. Företagen behöver sälja för att överleva. Marginalerna minskar och behovet av snabba beslut ökar. Allt ska säljas snabbt och med så lite information som möjligt. Delvis är detta en effekt av att vi har haft så mycket information så länge så vi inte orkar göra research längre. Idag behöver vi fånga uppmärksamhet på mindre än två sekunder i sociala medier. Något längre, fyra till sex sekunder på en webbsida någon aktivt sökt sig till.

Därför har marknaden för snabba, tydliga budskap med ett enkelt erbjudande vuxit. Och business som behöver förklaras har svårt att göra sig synliga. Det handlar om att paketera budskapet så kort och tydligt som möjligt. Oavsett om man säljer godis eller affärskritiska styrprocesser. Informationen göms längre ner, villkor glöms bort, kunderna kommer i kläm och varumärkets tid är över.

Är Growth den heliga Graalen?

Eftersom det är svårt att sälja komplicerade tjänster och produkter med enkla medel behövs expertis. Idag är growth det nya svarta. Datadriven arbetsmetodik. Undersöka beteendemönster. Ändra CTA. Flytta knappar. Ändra färg på knappar. Söka efter svaren bland besökarna. Fråga vad besökarna vill och förändra webbplatser. Bort med allt fluff och styr in mot avslut så snabbt som möjligt.

Men om alla gör samma sak så blir allt alltmer likt varandra. Idag väljer många företag bort särskiljning, unicitet och positionering till förmån för datadriven design. Självklart ska man använda growth och datadriven metodik. Men det måste göras tillsammans med en grundläggande varumärkes och positionerings-strategi. Kasta inte bort alla de detaljer som gör er unika och omtyckta. Då riskerar ni att hamna i en priskonkurrens med ständiga rabatter, kortsiktiga erbjudanden och en skrikig ton. Långsiktigt arbete och tillväxt fungerar bäst i synergi med mer kortsiktiga kassaflödes-styrda val.

När svänger pendeln tillbaka?

I en lågkonjunktur gör företag det som behövs för att överleva. Men det är viktigt att inte slänga ut allt som gör en unik. Mjuka värden som gör att man blir uppskattad. Omtyckt. Vald. Förr eller senare svänger pendeln tillbaka. Köpkraften ökar och det är dags att ta hand om sina kunder igen. Inte bara sälja till vilket pris som helst.

Då, som alltid, är vinnarna de som valt att behålla sin identitet, sitt varumärke, sina mjuka värden och allt det som gör att man gillar dem. Gillabart. Inte bara säljbart. Positionering är långsiktigt. Ni tävlar ju inte bara om uppmärksamhet med era branschkollegor. Utan även med den senaste TV-serien från streamingtjänsterna. En ny utgåva av något dataspel. En miljard katt- och hundvideos på YouTube. Bland annat. Det är svårt att sticka ut.

Men vi vet att bättre marginaler, större lojalitet, högre vinster är effekter av ett solitt varumärkesarbete. 

Vill du veta mer om hur du bygger varumärke i en lågkonjunktur?
Hör av dig till klas @ kip.se

sv_SE