Storytelling
Att skapa en berättelse för att bli intressant.
Högt uppe i bergen i Tibet växer de svarta diamantäpplena. Tack vare de extrema klimatförhållandena får äpplena sin färg.
Äppelsorten är relativt ny med mindre än 10 år på nacken. Det är framtaget med en speciell ympningsteknik. Tack vare sina framodlade egenskaper är äpplet inte känsligt för vare sig kallt väder eller de lokala insekterna.
För att skapa exklusivitet säljs äpplet i begränsade mängder på utvalda marknader i Kina. Oftast säljs det i förpackningar om 6-8 äpplen. Priset är ungefär en dagslön för en vanlig arbetare.
Äpplet är fullt av vitaminer och mineraler. De som provat hävdar att det är godare än vanliga äpplen, men det kan ju bero på att de betalat en förmögenhet.
Att lyssna på en bra historia ligger i vårt DNA.
Storytelling är inget nytt begrepp, det har funnits i alla tider. De första människorna samlades runt elden och berättade historier för varandra. De skapade seder och bruk, gav värdefulla insikter och varm gemenskap.
För företag är storytelling ett viktigt sätt att bygga en trovärdig historia och att skapa positiva associationer för att höja värdet på sin försäljning.
story och skapar exklusiva produkter?