Varumärke
Det är väl bara en logotyp – eller?
De flesta av oss ser en logotyp framför sig när man pratar om varumärke. Och även om ursprunget till (i alla fall det engelska ordet brand) varumärke är den brännmärkning som gjordes av kor. Så är varumärke så mycket mer än en ny logotyp, några färger och ett typsnitt.
För att till fullo förstå värdet av varumärke behövs en insikt i hur vår hjärna fungerar, hur vi kommer ihåg saker och hur vi sparar våra minnen i associationer och kluster. Ett minneskluster som öppnas med nyckelord och som förmedlar känslor, intryck och värden.
Värdet av ett varumärke är de positiva associationerna.
Men hur skapar man positiva associationer? Hur bygger man sitt kluster? Just här ligger hemligheten i att skapa ett värdefullt varumärke. Mycket av det vi förmedlar görs inte med ord. Ofta är det till och med så illa att det vi säger associerar till raka motsatsen. De som hävdar att de är ett kvalitetsföretag är förmodligen inte det. Man måste visa kvalitet. Inte säga kvalitet. Det hör ihop med att marknadsföring har väldigt låg trovärdighet.
På liknande sätt skapas de flesta associationerna, inte genom vad man säger, utan med vilka värden man förmedlar. Ett lyxvarumärke måsta se bra ut, ett lågprisvarumärke får inte se för bra ut. Färg och form påverkar, men det viktigaste är ofta den egna organisationen och vilka värden de förmedlar. Bilden av ett varumärke byggs av det som kunderna oftast möter. En tjänst förmedlas av organisationen, medan en butiksprodukt byggs av reklam, utseende och pris.
ett varumärke och får med sig organisationen?