Ditt varumärke är bara en samling åsikter.

Ditt varumärke är bara en samling åsikter.
Ditt varumärke är ett associationskluster
Ditt varumärke är ett associationskluster, fyllt av åsikter om ert företag.

Ditt varumärke är bara en samling åsikter.

Det är ingen hemlighet att ett varumärke är mycket mer än en logotyp och några färgval. Men har du tänkt på att ditt varumärke till största delen består av åsikter? Om ditt företag, din personal, era tjänster och produkter. Som vanligt är HUR mycket viktigare än VAD.

Ditt minne är fullt av associationskluster.

Hallå, vadå? Vad är ett associationskluster? För att svara på det och förstå de riktiga värdena i ditt varumärke får vi börja med den kognitiva forskning som Atkinson och Shiffrin bedrev vid Stanford University 1968. När deras kompisar firade the Summer of Love i San Francisco passade de på att forska om minnesprocessen. De utvecklade en modell där vi genom repetition placerar våra kognitiva intryck i vårt långtidsminne. Långtidsminnet fungerar som ett associationskluster med minnesnycklar. Här ser du ett minne från deras studier. Det är inte helt logiskt och solklart hur ett kluster hänger ihop.

minneskluster
Ett minneskluster från Atkinson & Shiffrins forskning

Ditt varumärke är ett associationskluster.

På samma sätt fungerar minnet för ditt varumärke. Minnesnycklarna är ditt namn, dina färger och din logotyp. Men det som öppnas är ett associationskluster fyllt med samlade åsikter. Om dina varor och tjänster, hur det är att möta er, hur ni kommunicerar, kvalitet, pris, utseende, you name it… Allt spelar roll. Och det är inte er åsikt som spelar någon roll. Det är era potentiella kunders. Visst äger ni det formella varumärket, men det är kunderna som äger tolkningsrätten.

Det är inte er varumärkesplattform som avgör hur ni uppfattas. Det är hur ni efterlever den och implementerar den i det dagliga arbetet. Det finns ingen ratt att vrida på för att förändra åsikterna om er. Det handlar om att leva sitt varumärke. Och att alla på företaget, i alla fall alla som har någon form av kundkontakt, gör det. 

Skapa ditt varumärke innan du blir känd.

Du kanske tänker, whatever, vi är så okända så vi har inget varumärke. Men då är det som enklast att bygga goda värderingar som leder till att ni blir uppskattade. Det finns inga skandaler eller problem som måste tvättas bort. Gör hemläxan på en gång när ni startar och utgå ifrån vad kunderna och prospekten efterfrågar. Utifrån och in. Starta arbetet med kundresan genom att prata med kunderna.

Ett bra varumärke ger mer försäljning.

Det kanske låter som en självklarhet, men det är lätt att glömma bort i det dagliga arbetet. En investering i ditt varumärke är en investering i din försäljning. Ett omtyckt varumärke har bättre försäljning och trognare kunder. Ett illa omtyckt varumärke minskar sin försäljning. Givetvis är det en stor gråskala däremellan. Men varje steg åt rätt håll är ett bra steg.

Vill du veta mer om hur du skapar positiva associationer och ökar försäljningen? 
Hör av dig till klas @ kip.se

sv_SE