Skriva för Seo

Att skapa intresse för både människa och maskin.

SEO - att skapa intresse för både människa och maskin.

Text. Skriva. Alla som gått i skolan kan det. Och ändå är det så svårt. Se, redan där bröt jag mot en av skolans käpphästar. Börja aldrig en mening med samordnande konjunktion. Dessutom ska texten vara anpassad för att Google, eller någon annan algoritm, ska hitta den och uppskatta den. Hur skriver man för både människor och maskiner? Eller, är frågan, vill du bli hittad … eller läst?

Google har förändrat hur vi skriver.

Det är kanske svårt att se och förstå hur skiftet har skett. Vårt språk, som har flera tusen år på nacken, har fått vika sig för hur ett datorprogram tolkar det vi skriver. Det handlar inte längre att väcka intresse och hålla kvar en läsare med ett smart upplägg. Det handlar om att bli hittad av en robot som anser att det man skriver om har tillräckligt värde för att det ska hamna högt på en sökresultatslista. Robotar gillar text, struktur, information och överskådlighet. Och gärna en liten osynlig text om vad den ska läsa och förstå i texten …

Men människorna då, var får de plats?

Människor gillar gåtor, känslor, associationer och bilder. Saker som en dator har svårt att förstå. Om vi skriver för att vara intressanta och att bli lästa, så får vi svårare att bli hittade. Resultatet blir ofta en balansgång där vi tar hänsyn till både datorn och människan och alla får jämka lite för att uppnå resultat. Struktur och upprepningar av nyckelord, samtidigt som vi försöker vara intressanta.

Och så har vi det där med perspektivet …

Vem skriver och vem ska läsa? Vill du berätta något om dig själv eller vill du att läsare och den potentiella kunden ska känna igen sig? Det är lätt att falla i fällan och skriva om Vi, Vår och Oss. Men igenkänning handlar om Du, Din, Er. Att skriva för någon annan än sig själv. Att skriva med en vilja att bli läst.

Vill du veta mer om hur man skriver för
SEO och samtidigt bli uppskattad och läst?
en_US