Samtalet är grunden för all kommunikation
Det spelar ingen roll om det handlar om marknadsföring eller internkommunikation. Att föra ett samtal med sina kunder är en förutsättning för affären. Och att föra ett samtal med sina anställda är en förutsättning för att ha en organisation. Vi överlever helt enkelt inte utan samtal. Men, har du tänkt på hur du samtalar? Med kunderna, med dina anställda, med dina partners och med dina leverantörer. Har du en tydlig strategi för hur samtalet ska gå till? Har du en personlighet som rimmar med företagets önskade position?
Samtalet börjar med att lyssna
Det finns en gammal klyscha som säger att en bra säljare har två öron och en mun. Det ligger något i det. Men det som är ännu viktigare är timingen. Att man först lyssnar och sedan pratar. Det handlar inte bara om att kunna snappa upp behov och önskemål. Forskning visar på att vi mår bättre om vi känner att den vi pratar med faktiskt lyssnar på vad vi har att säga. Aktivt lyssnande visar empati och skapar förtroende. Och att man lyssnar på sina kunder ger nästan alltid mer affärer, högre retention och mer klirr i kassan.
Det är precis likadant (fast tvärtom) med anställda. Att lyssna på sina anställda betyder inte per automatik att man gör som de vill. Men de känner sig sedda och hörda och man kan snabbare fånga upp missämjor och dålig stämning. Sen skadar det ju inte att låta anställda få vara med och fatta beslut som rör deras tillvaro.
Samtalet är en möjlighet till förbättring
Om du vet vad dina kunder vill är det enklare att skapa nya produkter och att utveckla dina produkter. Det innebär också att det är lättare att sälja dina produkter eller tjänster till andra. Även om alla företag är unika i någon mån finns det stora likheter mellan vad som efterfrågas. Om man har en produkt som efterfrågas är det ju lättare att tränga igenom bruset och nå fram med relevant kommunikation till rätt målgrupp. Ofta räcker det inte med att lyssna, man måste ställa rätt frågor också. För att hjälpa kunden (och sig själv) att prioritera, välja och skapa en vettig plan för förändringar.
Att se till att man har goda samtalsrutiner kan vara skillnaden mellan ett lyckat företag och en konkurs. Goda samtalsrutiner bygger ofta på följande steg:
- Lyssna
- Bekräfta
- Fråga
- Sammanfatta
- Svara
Samtal ger underlag till marknadsföring
Samtalet med kunder ger dig insikter om deras önskemål. För du tar samtalet vidare med din marknadsförare blir ett bra underlag för det kreativa arbetet. Det är betydligt lättare att arbeta kreativt med marknadsföring om man vet vad kunderna efterfrågar OCH ni har möjlighet att tillgodose deras behov. Slutsatsen är att förutsättningen för ett framgångsrikt företag finns i det grekiska ordet dialog – genom samtal.
Vill du veta mer om hur man har ett bra samtal? Hör av dig till klas @ kip.se